www.acec-web.org
números publicats
hemeroteca
El butlletí de l'ACEC
inici >

< subscriu-te

versión en castellano >
 

núm. 42  /  12/6/2009

 

S

U

M

A

R

I

Diàriament, l'ACEC envia per correu electrònic els Titular(e)s Digital(e)s als associats inscrits, amb l'última informació de l'agenda d'activitats i enllaços a notícies culturals, especialment de temàtica literària, aparegudes als principals mitjans de comunicació nacionals i internacionals.
subscriure-s'hi>


al sumari
Els escriptors i editors catalans renoven els contractes d’explotació de les obres


Guillem-Jordi Graells, Montserrat Conill i Antoni Comas signant l'acord(Foto:Joan Roca)
L’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC) i l’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya (ACEC) han signat un acord històric amb el Gremi d’Editors de Catalunya per tal de renovar, després de vint anys sense fer-ho, els actuals models de contracte entre escriptors i editors. Els acords signats entre els dos col·lectius signifiquen un gran pas en la defensa dels drets d’autor i, sobretot, el principi de futures negociacions.

El contracte-marc establert entre els autors i els editors catalans inclou la renovació de tres models de contractes ja existents, el d’edició, el de traducció i el de traducció a tant alçat, però amb millores substancials en la seva redacció; i també dos contractes nous: el d’obra col·lectiva i el d’obra d’encàrrec. L’establiment o renovació d’aquests contractes suposa una adequació a la situació actual, ja que els models contractuals havien quedat totalment obsolets.

Paral·lelament, un dels assoliments més importants és la creació d’una Comissió Paritària, representada pel gremi d’editors i per les associacions d’escriptors, que s’encarregarà de fer el seguiment d’aquests contractes, actualitzar-los permanentment i resoldre les divergències que puguin sorgir en la seva interpretació.

Entre les millores, cal destacar, entre d’altres, que es tingui en compte la cessió a tercers per part dels editors dels drets d’una obra, amb consentiment dels autors i traductors; l’encàrrec de traduccions; el dret preferent de l’editor per a les modalitats d’edició contractades i el retorn a l’escriptor de les que no siguin explotades efectivament; els drets de l’editor en l’obra d’encàrrec; la incorporació dels canvis que les noves tecnologies imposen; etc.

Els nous models de contracte que ara es proposen seran de gran utilitat per a autors i editors en les seves relacions contractuals. L’ACEC, l’AELC i el Gremi d'Editors de Catalunya han dut a terme les negociacions, que s’han celebrat durant dos anys, a través d’una comissió formada pels més alts representants i els responsables jurídics d’aquestes entitats. Per part de l’ACEC els encarregats d'aquestes negociacions van ser Montserrat Conill, José Luis Giménez Frontín i Antonio Tello.

En l’acte de signatura d’aquests acords, els presidents de les tres entitats implicades –Guillem-Jordi Graells (AELC), Montserrat Conill (ACEC) i Antoni Comas (Gremi d’Editors de Catalunya)– van manifestar la seva satisfacció per haver participat en les negociacions i haver arribat a “bon port” i van coincidir en la necessitat d’actualitzar els contractes “després de vint anys”. Conill va ressaltar la importància de José Luis Giménez-Frontín en l’assoliment dels acords amb el Gremi d’Editors i Graells també va tenir paraules de record per a ell destacant la seva tasca en la taula de negociació.

Consulteu els nous contractes


La notícia en alguns mitjans de comunicació:


Autors i editors acorden nous contractes (Avui)

Escritors y editores pactan un nuevo modelo de contrato (El País)

Escriptors i editors renoven el contracte d’explotació de les obres (El Punt)

Ja tenim acord (El Mundo)

Escriptors i editors renoven el contracte de fa vint anys per incloure l'explotació digital i l'obra per encàrrec (ACN)

Acord per renovar el contracte d'explotació de les obres literàries (3cat24)

Acord "històric" entre editors, escriptors i traductors (E-Notícies)



Galería fotogràfica

al sumari
L’homenatge a Giménez-Frontín ressalta el seu paper com a mediador clau en la cultura de la Catalunya actual



Acte d'homenatge a José Luis Giménez-Frontín
Amics, familiars, socis de l’ACEC, representants institucionals i gent del món de la cultura en global van retre, el passat dilluns 8 de juny, un càlid homenatge a José Luis Giménez-Frontín, secretari general de l’ACEC i ànima mater de l’entitat, traspassat el passat 21 de desembre. La sala d’actes del Col·legi de Periodistes de Catalunya es va omplir de gom a gom per assistir a l’acte, convocat per l’ACEC –amb la col·laboració de CEDRO, la Institució de les Lletres Catalanes i el Col·legi de Periodistes– i que va presidir el conseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras. L’homenatge va estar articulat per ressaltar les múltiples facetes, tant personals com intel·lectuals, de Giménez-Frontín, que van glossar els ponents convocats: Anna Caballé, Nora Catelli, José Corredor-Matheos, Juan Antonio Masoliver-Ródenas, Miquel de Palol i Sergio Vila-Sanjuán. Totes les intervencions van coincidir a destacar el fonamental paper de mediador entre les cultures d’expressió catalana i castellana en la Catalunya dels darrers trenta anys, exercit amb excel·lent habilitat per Giménez-Frontín, així com els seu perfil independent i la seva obra d’accentuada qualitat.

La presidenta de l’ACEC, Montserrat Conill, va obrir l’acte i va destacar la coincidència en la data d’aquest homenatge amb la signatura amb el Gremi d’Editors per als nous contractes-marc, duta a terme hores abans, “una fita per la qual tant havia treballat José Luis: la seva herència a l’ACEC constitueix un estímul per continuar la seva tasca”. Acte seguit,, el conseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras, va traçar el paper determinant exercit per Giménez-Frontín en l’acostament de “dos universos, cadascun víctima de les seves pròpies circumstàncies i que tendien a viure allunyats. Gràcies a ell van viure en contacte i van millorar el món cultural d’aquest país”. Tresserras va assenyalar que l’herència de l’homenatjat haurà resultat clau perquè Catalunya “esdevingui una de les plataformes més vives i dinàmiques de la indústria cultural del món”. Per la seva part, el seu fill Daniel va cloure la part inicial d’intervencions, amb un sincer agraïment a les mostres de solidaritat i coratge rebudes i mostrant-se orgullós de “la professió del meu pare: escriptor”.

Univers intel·lectual
El bloc de ponències va recórrer tots els universos de Giménez-Frontín en les seves múltiples facetes. Anna Caballé, secretària general de l’ACEC, va obrir aquest torn recordant una conversa recent amb Giménez-Frontín sobre el filòsof Peter Sloterdijk a propòsit de la culminació de les memòries de l’homenatjat, Los años contados, presentades dos mesos i mig abans de la seva mort. Caballé va repassar la seva trajectòria vital i intel·lectual, el seu esperit crític i independent, la seva solidaritat i els seus dots per al treball en equip, entre d’altres virtuts del que va ser el seu antecessor en el càrrec.

A continuació, Juan Antonio Masoliver-Ródenas va esgrimir un elogi de la seva obra de manera independent a l’elogi a la seva persona i va iniciar el seu parlament subratllant que “poques vegades una mort tan inesperada ha estat tan sentida per tantes veus tan dispars”. El crític i amic de l’homenatjat –amb qui va coincidir en bona part de la seva trajectòria formativa i intel·lectual– va apuntar que Giménez-Frontín “va ser i és un model a imitar”. Va ressaltar el seu compromís poètic i el va definir com una persona “audaç, moderna, avantguardista i independent”. “La seva obra es va alimentar del que era fugaç i etern, com es posa de manifest en el seu poema ‘Aquí y ahora’”.

Nora Catelli també va cloure la seva intervenció citant un vers de Giménez-Frontín, “El paraíso es un amor que pasa”. Abans, però, va ressaltar la important gestió duta a terme al capdavant de la Fundació Caixa Catalunya, que va dirigir durant quinze anys “de cap forma endogàmica, sinó oberta i amb gran eficàcia”.

Miquel de Palol va glossar l’homenatjat “des de tots els vessants possibles”. “Era una persona que sabia escoltar i amb qui es podia debatre amb serenor, una cosa que és fàcil de dir i difícil de fer. Ens va ensenyar a valorar l’intermediari, el possibilisme i les posicions intermèdies”, va afegir. Palol va ressaltar que la bona entesa entre les dues associacions d’escriptors catalanes (ACEC i AELC) havia “estat gràcies a aquesta visió de complementarietat”.

Corredor-Matheos va submergir-se en l’obra poètica de Giménez-Frontín, “marcada per un clar creixement”. “Per a ell, escriure poesia no era un judici amb la realitat”, va afegir, “la vinculació entre poesia i autor i la seva ànsia de viure en plenitud es manifesta en el tram final de la seva obra”.

Sergio Vila-Sanjuán va centrar-se en la faceta periodística de Giménez-Frontín, des del seu paper de coordinador del suplement literari de Teleexpres, fins els articles al suplement Culturas de La Vanguardia i Tendències d’El Mundo Catalunya. Vila-Sanjuán va destacar que els dos articles pòstums de Giménez-Frontín “recullen el seu perfil: la crítica no era per aspectes de dreta o esquerra ni territorials, sinó per qüestions d’humanitat, que van ser les que sempre el van preocupar”.

Consulteu l'article
"El mundo de la cultura rinde tributo a Giménez-Frontín", publicat a El Mundo.



Vídeo en record a José Luis Giménez-Frontín

Galería fotogràfica

al sumari
Poetes llatinoamericans de Barcelona


Un centenar de persones van omplir la Llibreria Bertrand
Neus Aguado, Dante Bertini i Cristina Peri Rossi van obrir, dilluns 8 de juny, el cicle “Tr3s x Tr3s, poetes llatinoamericans de Barcelona”, un acte de prolongació de la setmana “Barcelona poesia” que tindrà continuïtat els propers 15 i 22 de juny.

Un centener de persones van assistir a la Llibreria Bertrand de Barcelona (Rambla Catalunya, 37), on es desenvolupa el cicle, per a escoltar els versos de Peri Rossi, que va llegir poemes inèdits i d’altres de la guardonada obra Play Station; Bertini, que també va oferir al públic versos sense publicar, i Neus Aguado, que va fer un repàs de la seva obra. Els tres autors, socis de l’ACEC, van recitar durant més d’una hora davant d’un públic molt participatiu.

El cicle “Tr3s x Tr3s”, coordinat per Dante Bertini, reuneix poetes que provenen de diferents països d’Amèrica Llatina, però que estan íntimament relacionats amb Barcelona, ciutat en la qual viuen la majoria d’ells. El passat dilluns, 15 de juny, va tenir lloc la segona sessió, amb la participació d'Edgardo Dobry, Rodolfo Häsler i Juan Pablo Roa, i el cicle es clourà el proper dilluns 22, amb la presència d'Arturo Bolaños, Antonio Tello i Mario Satz. “Tr3s x Tr3s, poetes llatinoamericans de Barcelona” és possiblement el principi d’un projecte més gran que inclourà trobades i actes futurs.

Propera sessió

Dilluns, 22 juny
19 hores
LLibrería Bertrand
Participants:    
Arturo Bolaños
Antonio Tello
Mario Satz


Galería fotogràfica

al sumari
Mendoza, premi Pluma de Plata


Eduardo Mendoza(Foto:Carme Esteve)
L’escriptor barceloní
Eduardo Mendoza ha estat guardonat amb el premi Pluma de Plata, en el marc de la celebració de la XXXIX Fira del Llibre de Bilbao, per la seva novel·la El asombroso viaje de Pomponio Flato. Mendoza va recollir el guardó el passat dimarts, 9 de juny, a la capital de Biscaia durant un acte en què l’escriptor José Luis Urrutia va resumir el llibre premiat com “un thriller amb un punt d’humor a l’estil Mendoza: elegant i desenvolupat en un ambient erudit”.

Per la seva banda, l’autor català va dir que estava “molt agraït i emocionat” pel guardó i va comparar els premis amb els senyals de trànsit, que “t’indiquen si vas pel bon camí”. El asombroso viaje de Pomponio Flato ha rebut també aquest any el Premi Internacional Terenci Moix com a millor llibre de ficció.


al sumari
Laura González i Ximena Holzer: dues noves veus


Laura González i Ximena Holzer(Foto:Carme Esteve)
Laura González i Ximena Holzer van llegir els seus poemes, el passat 4 de juny, a l’Aula dels Escriptors de l’Ateneu, en el marc de les sessions que el cicle “Encontres 080” dedica a les “Veus Noves”.

González acaba de publicar el seu primer llibre de poesia, Preludis de silenci, del qual va recitar alguns fragments. La seva poesia, tot i que usa formes tradicionals com el sonet, és “moderna i jove i transmet les inquietuds de la seva edat”, comenta Albert Tugues, coordinador del cicle. D’altra banda, l’autora argentina Ximena Holzer va llegir poemes del seu recull Hemisferios, que acostumen a ser “curts, de tres o quatre versos hermètics, tancats i fragmentats”.

A continuació es va obrir un debat amb el públic sobre el tracte que els poetes joves donen a la poesia i a la prosa, “barrejant els dos gèneres”, sense atorgar a la poesia “una puresa mal entesa”. Els participants també van parlar de l’apropament dels “nous poetes” a la cançó, “per donar sentit al ritme i a la mètrica dels versos” i dir-los amb la musicalitat que els correspon.

La propera sessió del cicle, el 2 de juliol, portarà per títol “El descrèdit de la poesia?” i comptarà amb la participació de Carmen Borja i Osías Stutman.


Galería fotogràfica

AGENDA D'ACTIVITATS

  Tronco, invisible, hielo: ¿cómo escribir la naturaleza? 1a. parte, on line 

Dilluns, 8 de juny, 19,00h.
La narrativa verde del futuro. Escribir la naturaleza, 2a. parte, on line 

Dimarts, 9 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Almas, desiertos, islas'' 

Dijous, 11 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''El último flâneur'' 

Dilluns, 15 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Una historia de hacerse mayor'' 

Dimecres, 17 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Dispersión y la confusión en la música de hoy'' 

Dijous, 18 de juny, 19,00h.

Encuentros on line ''Escribir una novela confinado'' 

Divendres, 19 de juny, 19,00h.

ACEC - Canuda, 6, 5è, 
08002 Barcelona
Tel. 93 318 87 48 - Fax 93 302 78 18
secretaria: secretaria@acec-web.org
redacció: redaccio@hydramedia.info