www.acec-web.org
números publicats
hemeroteca
El butlletí de l'ACEC
inici >

< subscriu-te

versión en castellano >
 

núm. 53  /  27/11/2009

 

S

U

M

A

R

I

Diàriament, l'ACEC envia per correu electrònic els Titular(e)s Digital(e)s als associats inscrits, amb l'última informació de l'agenda d'activitats i enllaços a notícies culturals, especialment de temàtica literària, aparegudes als principals mitjans de comunicació nacionals i internacionals.
subscriure-s'hi>


al sumari
Els autors reben els diners corresponents als drets d’autor per préstec bibliotecari

Espanya se situa molt per sota de la resta de països europeus, que recapten xifres d'entre 2 (Finlàndia) i 22 (França) milions d'euros per aquest concepte

CEDRO acaba de repartir 489.978,26 euros entre els escriptors i traductors pel préstec dels seus llibres en les biblioteques públiques espanyoles durant el 2007. Es tracta de la primera vegada que es remunera al nostre país els autors pel préstec de les seves obres, un dret que es va establir a la Llei del Llibre, la Lectura i les Biblioteques ara fa dos anys, però que encara està lluny de les quantitats recaptades en altres països europeus per aquest concepte. I si aquesta xifra és realment petita, la recaptació del 2009 es reduirà a 279.607 euros, ja que no han abonat els pagaments corresponents la majoria d’organismes titulars de les biblioteques públiques espanyoles.

Aquesta quantitat, que es repartirà entre 21.668 autors tant d’Espanya com d’altres països, procedeix del pagament que el Ministeri de Cultura va fer a principis de 2008 per a fer-se càrrec dels préstecs de 2007, tot i que la regulació legal d’aquest dret determina que són les administracions o institucions titulars de les biblioteques de municipis amb més de 5.000 habitants les que estan obligades a realitzar aquest pagament. Fins que s’aprovi un real decret, aquesta quantitat és de 20 cèntims per obra adquirida per a ser prestada. Els diners recaptats per CEDRO també procedeixen dels pagaments efectuats el 2008 per diferents institucions, com el Govern Foral de Navarra o la Fundación Germán Sánchez Ruipérez, per tal de remunerar els préstecs d’aquest exercici, tal com informa el butlletí electrònic del Centro Español de Derechos Reprogràficos (CEDRO Informa, 56).

El repartiment de la quantitat recaptada s’ha basat, expliquen des de CEDRO, en la informació detallada de les obres prestades i la quantitat de préstecs de l’any 2007, que l’entitat ha obtingut de les conselleries de Cultura d’11 comunitats autònomes. Pel que fa al sistema de repartiment, cada autor ha percebut una quantitat determinada en funció del nombre de préstecs de les seves obres, i els beneficiaris són els que estan registrats a CEDRO amb aquesta finalitat, perquè són membres de l’entitat o perquè han sol·licitat individualment o col·lectivament les quantitats que els poguessin correspondre. En aquest últim cas es troben els 9.800 autors representats per l’entitat britànica Authors' Licensing and Collecting Society i l’entitat francesa SOFIA, encarregades de distribuir aquests drets als seus països. També cal recordar que el 20% de la recaptació total s’ha destinat a activitats assistencials, com estableix el reglament de repartiment.

Menys diners l’any 2009

Tot i aquesta bona notícia, cal lamentar que l’any 2009 només han pagat les quantitats que els corresponen per aquest concepte el Ministeri de Cultura, el Govern de Navarra i la Comunitat de Madrid (en aquest cas pels préstecs del 2008 efectuats en biblioteques públiques depenents de l’administració autonòmica), mentre que les comunitats d’Aragó i Múrcia han assumit el pagament en nom dels ajuntaments dels seus territoris. Per això, la recaptació de l’any 2009 per a tots els autors serà de només 279.607 euros. CEDRO i l’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya, que està present en la Comissió de Préstec Bibliotecari de l’entitat, segueixen treballant perquè es compleixi aquest dret i també perquè hi hagi un nivell de remuneració més digne, tal i com existeix en altres països europeus. França, per exemple, va recaptar en l’últim exercici 22,6 milions d’euros per aquest concepte; Dinamarca, 20 milions; Holanda, 16,5 milions i, fins i tot, un país com Finlàndia, amb una població notablement inferior a l’espanyola (5 milions d'habitants), va arribar als 2,5 milions d’euros.

- Veure reglament de CEDRO de repartiment de préstec.
- Veure respostes a preguntes freqüents sobre aquest repartiment.
- Si vostè és soci de CEDRO, accedeixi a l'Àrea de Socis del web de l'entitat per a veure quina quantitat li correspon.


al sumari
Comentaris sobre els nous models de contractes d’edició

Mario Sepúlveda, assessor jurídic de l’ACEC, ha elaborat una pràctica guia de comentaris sobre els nous models de contracte editorial pactats entre les associacions d’escriptors –entre elles l’ACEC– i traductors amb el Gremi d’Editors de Catalunya.

L’esquema dels comentaris (que es poden descarregar en aquesta mateixa pàgina) comprèn tres aspectes fonamentals:
  • La referència legal sobre cada clàusula per a conèixer la forma en què la vigent Llei de Propietat Intel·lectual delimita aquell supòsit concret
  • Un comentari explicatiu o aclaridor respecte de cada pacte del contracte tipus.
  • I, si fa falta, un suggeriment o recomanació referent a la clàusula concreta que es comenta.  

El format dels comentaris està estructurat de la següent manera:
  • El text dels contractes està escrit amb tipografia Arial
  • El text dels comentaris, recomanacions i opcions, està escrit amb tipografia Courier New i en color vermell.
Comentaris sobre els contractes d'edició:


al sumari
Canvis a l’“acord Google”

La modificació més important de la nova versió de l’“acord Google” consisteix en que només afectarà els autors i editors de les obres escanejades per Google sense autorització prèvia que estiguin registrades als Estats Units, així com les editades al Canadà, al Regne Unit i a Austràlia.

El passat divendres, 13 de novembre, els autors i editors nord-americans i Google van presentar davant el jutge que ha de decidir sobre la seva aprovació una nova versió de l’acord al qual van arribar fa un any. I és que les associacions d’autors i les editorials demandants van sol.licitar un ajornament de l’audiència on s’havia d’estudiar la validesa d’aquest acord, convocada per al passat 7 d’octubre, per a poder tornar a negociar amb Google alguns aspectes que el Departament de Justícia d’Estats Units havia detectat contraris, entre d’altres, a les normes reguladores de la competència.

La modificació més important d’aquest nou text de l’acord, tal i com informa el butlletí electrònic de CEDRO (CEDRO Informa, número 55), consisteix en que només afectarà els autors i editors de les obres escanejades per Google sense autorització prèvia que estiguin registrades als Estats Units, així com les editades al Canadà, al Regne Unit i a Austràlia. En principi, doncs, quedarien excloses de l’àmbit de l’acord les obres publicades a qualsevol altre país, si no estan registrades a l’Oficina de Drets d’Autor dels Estats Units. També es proposen nous terminis per a sol.licitar les indemnitzacions per la digitalització feta per Google i per a excloure obres de l’àmbit de l’acord.

El Centro Español de Derechos Reprográficos (CEDRO) va oferir el passat mes de gener als seus associats la possibilitat de sol.licitar en nom seu les possibles compensacions previstes en l’acord en cas que les seves obres haguessin estat digitalitzades per Google sense autorització. Més de 9.000 autors i 700 editors ja li han demanat que s’encarregui d’aquesta gestió. Ara, CEDRO està estudiant els efectes d’aquests canvis per als autors i editors socis de l’entitat, en cas de ser finalment aprovats pel jutge, i informarà sobre aquest tema pels seus canals habituals de comunicació.

Més informació.

al sumari
Fernando Clemot, premi Setenil 2009


Fernando Clemot(Foto:Carme Esteve)

L’escriptor Fernando Clemot, soci de l’ACEC, ha guanyat el Premi Setenil al millor llibre de relats publicat a Espanya el 2009, amb la seva obra Estancos del Chiado. Clemot rebrà el guardó, dotat amb 12.000 euros i convocat per l’Ajuntament de Molina de Segura, el proper 10 de desembre.

 

El jurat, format per Javier Tomeo, José María Pozuelo Yvancos, José Belmonte Serrano i Manuel Moyano, ha escollit Estancos del Chiado (Paralelo Sur Ediciones), una recopilació de dotze relats cadascun dels quals ha estat distingit individualment en algun certamen literari, d’entre les 74 obres presentades per editorials de tota Espanya.

 

Fernando Clemot (Barcelona, 1970), és també filòleg i editor, i en la seva trajectòria literària ha obtingut nombrosos premis en el gènere del relat curt, com el Kutxa Ciudad de San Sebastián, el Barcarola, el Ciudad de Hellín o el Villa de Benasque. Com a novel·lista acaba de publicar El golfo de los poetas, que va ser finalista dels premis Ateneo de Sevilla i Ciudad de Logroño el 2008 i que va presentar el passat mes d’octubre a l’Aula dels Escriptors de l’Ateneu Barcelonès, dins l’agenda cultural de l’ACEC. Clemot també col·labora en revistes literàries com Quimera, Barcarola o Literaturas.

 

En anteriors edicions, van guanyar el Premi Setenil Alberto Méndez, per Los girasoles ciegos; Juan Pedro Aparicio, per La vida en blanco; Cristina Fernández Cubas, per Parientes pobres del diablo; Sergi Pàmies, per Si te comes un limón sin hacer muecas, i Óscar Esquivias, per La marca de Creta.


Alguns enllaços sobre la notícia:

 

Crítica de Care Santos sobre l'obra a El Cultural (El Mundo)

 

El catalán Fernando Clemot gana el Premio Setenil con “Estancos del Chiado” (ADN)

 

Fernando Clemot, ganador del VI Premio Setenil (Thader TV)

 

Fernando Clemot, con la obra Estancos del Chiado, gana el VI Premio Setenil al Mejor Libro de Relatos Publicado en España 2009 (Murcia Digital)

 

Fernando Clemot gana el Setenil (blog La Nave de los Locos)

 

‘Estancos del Chiado’, de Fernando Clemot, Premio Setenil (Blog Relataduras)




al sumari
Cristina Fernández Cubas i Sònia Hernández tanquen el cicle ‘Noies que conten’


Sònia Hernández, Mª Ángeles Cabré i Cristina Fernández Cubas(Foto:Carme Esteve)

Cristina Fernández Cubas i Sònia Hernández van ser les dues escriptores encarregades de tancar, el passat 18 de novembre, el cicle “Noies que conten”, que durant tres sessions ha ofert un debat i un diàleg sobre narrativa breu, a través de l’experiència de sis escriptores vinculades a Barcelona. Mª Àngels Cabré ha coordinat aquesta iniciativa de l’ACEC, celebrada a la Llibreria Bertrand.

Fernández Cubas i Hernández van explicar la seva experiència amb la narrativa breu, reivindicant alhora un gènere “considerat menor i que en conseqüència acostuma a rebre menys atenció”, remarca Cabré. A banda d’aquestes dues autores, el cicle ha comptat també amb la presència de Cristina Peri Rossi, Care Santos, Lolita Bosch i Berta Marsé. I una altra de les reivindicacions d’aquesta iniciativa ha estat la de la presència de la dona en els ambients literaris “que semblen reticents a integrar-les en igualtat de condicions”.

La vigència de la narrativa breu, doncs, ha quedat constatada a través de sis escriptores de diferents generacions i estils, que han xerrat sobre el present i el futur immediat del gènere i, alhora, han apropat la seva obra al públic.


Galería fotogràfica

al sumari
‘Llámalo viajes’, antologia poètica de José Ángel García


José Ángel García(Foto:Carme Esteve)

L’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya (ACEC) va acollir, el passat 16 de novembre, la presentació de l’antologia poètica Llámalo viajes, de José Ángel García. Carlos Morales i Pura Salceda van ser els encarregats de ressenyar l’obra i presentar el seu autor.

Llámalo viajes (El Toro de Barro, 2009) recull la poesia de José Ángel García des de l’any 1977 fins al 2008. Així, en el llibre es poden trobar poemes de les diferents obres publicades per l’autor, entre elles Cuatro cosas de mi gato y otras más (1977); Cómico en faena en lona de palabras (1982); Borrador de tránsitos (1994); Ritmos de luz y sombras (1996); El día que todas las mujeres del mundo me desearon (2000); Poemas para un jardín (2003); Sólo pájaros en vuelo (2004); Itinerarios (2008) i Plan de vuelo (2009).

José Ángel García (Madrid, 1948) ha obtingut prestigiosos premis i ha estat antologat per Alfredo Villaverde –Cien poetas de Castilla La Mancha– i per Miguel Casado –Mar interior–. El poeta també ha conreat la narrativa i el periodisme d’informació i el cultural, i ocupa actualment la direcció de les pàgines culturals de totes les capçaleres del grup periodístic El Día i una cadira a la Real Academia Conquense de las Artes y las Letras.


Galería fotogràfica

al sumari
Poesia llatinoamericana versus poesia espanyola


Albert Tugues, Rosa Lentini i Edgardo Dobry(Foto:Carme Esteve)

El cicle “Encontres 080”, coordinat per Albert Tugues, va tractar el passat 19 de novembre les diferències entre la poesia de Llatinoamèrica i la poesia espanyola, amb Rosa Lentini i Edgardo Dobry.

A través d’un diàleg entre els dos convidants i el públic i la lectura de diferents textos, aquesta nova sessió del cicle “Encontres 080” va parlar de les diferències existents entre la poesia espanyola, “molt arrelada a la tradició que té darrere”, i la llatinoamericana, “més vital, més fresca, amb afany d’experimentar”, tal i com comenta Tugues. I és que, un cop independitzats d’Espanya, de la qual en tenien la tradició poètica, els països llatinoamericans  no tenien tradició pròpia, a banda dels cants indígenes, i “es van obrir a tot el que era nou, sobretot cap a Estats Units, França i Anglaterra”, explica Tugues. Lentini va exemplificar aquest fet amb la lectura d’una selecció de poetes llatinoamericans, i Dobry, per altra banda, va parlar d’una tradició de futur, d’una recerca de novetats amb vocació de futur. Aquesta recerca, afegeix Tugues, fins i tot els va portar a “renovar la tradició amb modificacions gramaticals i de llenguatge”. Segons els convidats, la poesia espanyola, per contra, “està  més cenyida per la tradició”.

La propera trobada del cicle, el mes de gener, parlarà d’ “El poeta i el seu doble”  i tindrà com a convidats Goya Gutiérrez i Benet Rossell. 

Galería fotogràfica

AGENDA D'ACTIVITATS

  Diálogos on line ''El best-seller oculto'' 

Dilluns, 25 de maig, 19,00h.
Diálogos on line. Mata a tus ídolos 

Dimarts, 26 de maig, 19,00h.
Trobadas on line. Parlem de la Mònica 

Dilluns, 1 de juny, 19,00h.
Encuentros on line: Poesía/Arte Casual, con Francesc Cornadó y Ferrer Lerín  

Dimecres, 3 de juny, 19,00h.
Tronco, invisible, hielo: ¿cómo escribir la naturaleza? 1a. parte, on line 

Dilluns, 8 de juny, 19,00h.
La narrativa verde del futuro. Escribir la naturaleza, 2a. parte, on line 

Dimarts, 9 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Almas, desiertos, islas'' 

Dijous, 11 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''El último flâneur'' 

Dilluns, 15 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Una historia de hacerse mayor'' 

Dimecres, 17 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''La diversidad de los sonidos'' 

Dijous, 18 de juny, 19,00h.

Encuentros on line ''Escribir una novela confinado'' 

Divendres, 19 de juny, 19,00h.

ACEC - Canuda, 6, 5è, 
08002 Barcelona
Tel. 93 318 87 48 - Fax 93 302 78 18
secretaria: secretaria@acec-web.org
redacció: redaccio@hydramedia.info