www.acec-web.org
números publicats
hemeroteca
El butlletí de l'ACEC
inici >

< subscriu-te

versión en castellano >
 

núm. 65  /  28/5/2010

 

S

U

M

A

R

I

Diàriament, l'ACEC envia per correu electrònic els Titular(e)s Digital(e)s als associats inscrits, amb l'última informació de l'agenda d'activitats i enllaços a notícies culturals, especialment de temàtica literària, aparegudes als principals mitjans de comunicació nacionals i internacionals.
subscriure-s'hi>


al sumari
Homenatge a Antonio Rabinad

L’ACEC organitza avui, 25 de maig, una taula rodona amb Carme Riera, Enrique Turpin, Fernando Valls, Màxim Pérez i Jordi Gracia


Antonio Rabinad(Foto:Revista de Letras)
L’escriptor i guionista
Antonio Rabinad (1927-2009) serà recordat pels seus companys de professió avui, 25 de maig, a les 19.30 hores, a la Sala d’Actes del Col·legi de Periodistes de Catalunya. Carme Riera, Enrique Turpin, Fernando Valls, Màxim Pérez i Jordi Gracia parlaran sobre la trajectòria professional de l’autor, considerat un dels millors cronistes de la Barcelona de la postguerra.

L’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya (ACEC) ha decidit homenatjar enguany Rabinad, Soci d’Honor de l’entitat, ja que “tots els qui valorem la literatura i els llibres reclamem un record per a ell, que va conèixer l’ànima dels barris i la va escriure”, tal com reivindica Montserrat Conill, presidenta de l’ACEC. Un reconeixement que, segons Conill, “mai va obtenir perquè mai el va perseguir”.

Rabinad, que va morir el passat 29 d’agost als 82 anys, va destacar no només com a escriptor, amb obres com Los contactos furtivos, sinó també com a guionista, amb col·laboracions amb Vicente Aranda en pel·lícules com Libertarias i Tiempo de silencio.

Petita ressenya biogràfica
Antonio Rabinad (1927-2009) va néixer a Barcelona, en una família originària d’Aragó, i va ser membre de l’anomenada Escola de Barcelona, amb Carlos Barral, Jaime Gil de Biedma, Juan Marsé i Juan García Hortelano, entre d’altres. El seu estil va estar marcat pel realisme, l’humor i el desencant, sempre amb l’adolescència, la guerra i la postguerra com a marcs de la seva obra. Va publicar diverses obres, entre les quals cal destacar Los contactos furtivos (1952), el seu primer llibre, guanyador del Premi Internacional de Novel·la; A veces, a estas horas (1965); El niño asombrado (Premi Ciutat de Barcelona, 1967); Marco en el sueño (1969); La monja libertaria (1985); La transparencia (1986); Memento Mori (1989), aclamada per la crítica com la gran novel·la de la guerra i la postguerra; Juegos autorizados (1997), El hombre indigno (2000) i El hacedor de páginas, la seva última novel·la, publicada el 2004. També és coneguda la seva faceta com a guionista cinematogràfic, amb les col·laboracions amb el director Vicente Aranda en pel·lícules com Tiempo de silencio i Libertarias.


Llegiu l’article "Homenatge a Antonio Rabinad", de Monsterrat Conill.

Llegiu la necrològica "De vegades, a aquesta hora", publicada per Enrique Turpin al web de l’ACEC el passat 14 de setembre

Llegiu l’article “Literatura y orfandad en la Barcelona de posguerra: 
Rabinad y Juan Marsé”, publicat a Espéculo. Revista de estudios literarios. Universidad Complutense de Madrid.

al sumari
La crisis golpea a autores y traductores

Per Antonio Tello

La crisis económica, originada por el estallido de la burbuja inmobiliaria, la incontinencia crediticia de los grandes bancos y la especulación con el precio del petróleo tras la invasión de Iraq, ha colapsado la industria editorial española y latinoamericana. La situación afecta gravemente a todo el sector, cuyo retraimiento ha generado un alto porcentaje de desempleo en todas las parcelas de la actividad y muy especialmente en las que corresponden a los autores, redactores y traductores profesionales.

Las editoriales en general, para hacer frente a sus dificultades económico-financieras, han recortado  drásticamente su producción anual de libros, tanto en el número de títulos como en las cantidades de sus tiradas. La medida parece lógica y razonable ante el retraimiento del consumo. Sin embargo, esta medida se complementa con otras de carácter abusivo y nada profesional que ahondan el desamparo laboral de los autores y traductores, ya ostensiblemente castigados por la falta de encargos.

Grupos editoriales importantes mantienen su actividad bajo mínimos editando obras, por cuyos refritos de otras obras originales pagan sumas ínfimas a sus menguados equipos o a packagers poco escrupulosos subcontratados para este fin. Esta práctica, a la vez que supone imponer abusivamente una política de precios a la baja, conculca mediante el plagio los derechos de sus autores o traductores originales.

El deterioro de las prácticas editoriales ha llegado a límites extremos afectando de un modo dramático las economías domésticas de los autores y traductores. Entre las prácticas abusivas más comunes a las que unos y otros se enfrentan son la ausencia contratos o, en caso de haberlos, la imposición de cláusulas draconianas y lesivas para los derechos y retribuciones; recortes unilaterales de las tarifas de redacción o traducción o de los porcentajes de cantidades a cuenta de derechos de autor; prórrogas a noventa y hasta ciento veinte días de los pagos a partir de la fecha de entrega de los textos y traducciones sin el reconocimiento de los intereses generados por esa mora; exigencias de cesión total de los derechos de autor, incluso de obras anteriores a la que es objeto del contrato actual; silenciamiento de la cesión de obras a terceros;  impagos de los derechos generados por las traducciones de obras a otros idiomas; omisión del nombre del autor o del traductor en las obras; registro de la obra a nombre de un abstracto «equipo editorial» en el ISBN, lo que supone, además de los daños morales, apropiarse indebidamente de los derechos generados por copias reprográficas liquidados por CEDRO; ocultamiento de las tiradas, etc.

Como si la crisis económica que afecta a todos los sectores productivos no fuese suficiente, las malas prácticas de no pocos editores han puesto a miles de autores y traductores, a los cuales habría que añadir diseñadores, ilustradores, correctores y demás trabajadores editoriales, en una situación más grave aún de la que de por sí crean las circunstancias generales de crisis económica. En este sentido, no hay que olvidar que tanto autores como traductores son trabajadores autónomos, condición que en la realidad oculta una relación laboral de dependencia que hace que el trabajador soporte todas las cargas sociales, aún en los períodos en que no trabaja, y los gastos y costos de producción que se supone deberían ir a cargo de las empresas editoriales contratantes. Es tal el desamparo que viven los autores y traductores que todo parece indicar que sólo una reacción colectiva y conjunta puede aliviar su situación.

(Publicat al bloc d'Antonio Tello,
Cuaderno de notas de A. T.)

al sumari
“De Vitebsk a Berditchev”, una conferència il·lustrada de Fernando Carbonell


Fernando Carbonell durant la conferència(Foto:Carme Esteve)
El filòsof
Fernando Carbonell va oferir, l'11 de maig, la conferència “De Vitebsk a Berditchev. Tres atisbos de una cultura: Chagall, Bashevis Singer y la canción hasídica”. Carbonell, davant un nombrós públic que va omplir la sala Verdaguer de l’Ateneu Barcelonès i presentat per Miquel de Palol, va plantejar l’acte com una “performance filosòfica”. Així, la seva intervenció va anar seguida d’un viatge a través d’un mapa, de diapositives de pintures de Chagall, de relats de Singer per a il·lustrar aspectes de la càbala i de cançons per a continuar parlant de diferents aspectes de l’hassidisme.

Fernando Carbonell defineix aquesta conferència com un “triple viatge iniciàtic”. Un viatge figurat pel país jueu europeu oriental –pràcticament desaparegut després de l’extermini (Shoah) nazi–, de la ciutat de Vitebsk (Bielorússia), passant per Varsòvia, a la de Berditchev (Ucraïna); un viatge per l’espiritualitat més creativa d’aquesta cultura: l’hassidisme, l’últim misticisme jueu al qual van pertànyer els tres personatges i fets artístics que il·lustren la conferència: el pintor Marc Chagall, el premi Nobel de Literatura Bashevis Singer i la cançó popular hassídica. Però també “és un viatge iniciàtic per dins nostre”, remarca Carbonell, que explica que “no només es pretén aquí compensar com sigui possible un crim històric, també es vol fer abocar el públic a tot allò que amb ell va desaparèixer, una cultura fascinant, aparentment llunyana i, tot i que d’herència espanyola, poc coneguda entre nosaltres”.   

Fernando Carbonell (Còrdova, 1949) és doctor en Filosofia per la Universidad Complutense de Madrid i soci fundador i directiu de l’associació cultural CRUCE. Arte y pensamiento contemporáneos. Entre les seves obres i articles de filosofia i crítica artística figuren: “¿Qué pensamiento disimula Matilde?”, catàleg de l’exposició de M. Quejido en el Museo Español de Arte Contemporáneo, Madrid, 1988; “Votad al azar. Insumisión”, a Milagro, Galería May Moré, Madrid, 1994; “Arte y pensamiento a fin de siglo”, a La bocca della verità, núm. 1, Academia de España, Roma, 1998. “Proposte etiche all'arte contemporanea”, a Segno, núm. 202, febrer 1999, Palerm; “Odio la prensa”, a Inventario, núm. 9-10, Madrid-Barcelona, 1999; i “Improvisación, música y pensamiento contemporáneo”, a Doce notas, núm. 10, Madrid. Desembre 2002.

Galería fotogràfica

al sumari
‘El Relat de Barcelona’, literatura en La Nit dels Museus


L'acte, a la plaça del Rei, va tenir molt d'èxit(Foto:Dante Bertini)
En el marc de la
Nit dels Museus, el passat 15 de maig el Museu d'Història de Barcelona va organitzar el recital de poetes, narradors i lectors “El Relat de Barcelona", tot coincidint amb la Setmana de Poesia. L'activitat es va dur a terme a la plaça del Rei, de 19 a 22.30 hores, i va reunir més de 40 autores, molts d’ells socis de l’ACEC.

Un any més es va celebrar a Barcelona la Nit dels Museus, en què fins a 38 museus i centres d’exposicions de la ciutat i la seva àrea metropolitana van obrir les portes de 19 a 1 hores de manera gratuïta, i van oferir diverses activitats especials pensades per a aquesta nit. Una d’aquestes activitats va ser “El Relat de Barcelona”, una actuació literària, poètica, fílmica i musical que va comptar amb la participació de 45 autors. La Nit dels Museus és una iniciativa promoguda pel Consell d'Europa en què van participar més de 2.000 museus de 40 països.



Participants:

19.00h S'hora baixa
Dante Bertini, Carles Hac Mor, Sergio Vila-San Juan, Nora Catelli, Antoni Clapès

19.25 Tarda
Dolors Udina, J.A. Masoliver, Edgardo Dobry, Sònia Hernandez, J.A. Millán

19.50 Capvespre
Elena Vilallonga/Victor Obiols, Gennaro Ascione, Esther Zarraluki, José Carlos Cataño

20.15 Vespre
Teresa Shaw, Mireia Mur, Esmeralda Berbel, Núria Cabré, Paulina Fariza

20.40 El llostre
Berta Cabré, Marta Luna, Lluís Maria Todó, Simona Skrabec, Mercè Ibarz

21.05 La poqueta nit
Enric Casasses, Quim Lecina, Isabel Núñez, Isabel Mercadé, Daniela Aparicio

21.30 La fosca
Víctor Sunyol, Pura Salceda, Martí Noy, Rebecca Simpson, Carlos Ernesto García

21.55 La nit
Ester Xargay, Xènia Dyakonova, Josep Liz, Josep Pedrals, Salem Zenig, Jordi Carrió, Carlos Zanón, Josep Mª Domingo Clua, Miquel de Palol


Descarregue-vos el programa ampliat en PDF.

al sumari
La presència de la poesia a la Nova Cançó


Rafael Subirachs i Tònia Passola(Foto:Carme Esteve)
El cicle Encontres 080, coordinat per Albert Tugues, va dedicar la sessió del passat 18 de maig a “La presència de la poesia a la Nova Cançó”. La poeta
Tònia Passola i el cantautor Rafael Subirachs van ser els convidats d’excepció per a reivindicar aquest fenomen musical, però també poètic i artístic, com “un dels moviments més importants del segle XX a Catalunya”. Aquesta era la intenció de la trobada, segons explica Tugues.

Passola va parlar dels orígens musicals de la poesia catalana, ja que “prové dels trobadors d’Occitània, que eren poetes i músics i feien una poesia cantada”. En parlar de la Nova Cançó, els ponents van remarcar la seva influència de la música francesa, i també el seu sentit sociopolític, que es modifica amb cantautors com Maria del Mar Bonet, Lluís Llach o Rafael Subirachs. “Ells, juntament amb Raimon y Serrat (sense oblidar Guillermina Motta, Pau Riba, etc.), a més de la intencionalitat sociopolítica, donen també un valor fonamental a la poesia, al fet poètic-musical que és la Nova Cançó”, va opinar Tugues. Subirachs, parlant de la seva experiència en la Nova Cançó i en Els Setze Jutges, va reivindicar la poesia oral, més lligada a la música, “la recuperació de la força musical de la poesia”. Tugues, d’altra banda, va remarcar també la importància de la Nova Cançó a l’hora de donar a conèixer poetes clàssics i moderns: “Subirachs va ser un dels primers en musicar Salvat-Papasseit i després Martí Pol i Joan Vinyoli.”.

Un altre nom que va sortir durant la xerrada va ser el d’Ermengol Passola, fundador de la discogràfica Concèntric, que va començar a editar els primers discos d’autors com Llach i Subirachs. “Es tracta d’un home fonamental en la vessant cultural de la resistència catalanista i un dels orígens de la Nova Cançó”, va apuntar Tugues.

La propera sessió del cicle Encontres 080 serà el proper 1 de juliol, i portarà per títol “¿Juan Ramón Jiménez versus T. S. Eliot?”. Hi intervindran Alfonso Alegre i Antonio Tello.


Galería fotogràfica

al sumari
‘Las enseñanzas de Sherlock Holmes’, de Joan Antoni Bosch


Joan A. Bosch (Foto:Carme Esteve)
Joan A. Bosch Nayach va presentar el seu llibre
Las enseñanzas de Sherlock Holmes. Una introducción a la espiritualidad (editorial Corona Borealis), el passat 12 de maig, a l’Aula dels Escriptors de l’Ateneu Barcelonès. Joan Proubasta, president del Círculo Holmes, va ser l'encarregat d'introduir l'autor i la seva obra.

Las enseñanzas de Sherlock Holmes. Una introducción a la espiritualidad és un treball d’investigació que, a través de 19 capítols, parla d’un dels aspectes menys coneguts i alhora més interessants del famós detectiu. “La meva intenció és demostrar que Sherlock Holmes, a més d’un excel·lent investigador, és un gran mestre espiritual”, explica l’autor a propòsit del llibre. I és que, a banda d’aventures i misteris per a resoldre, “els relats de Holmes desprenen moltes més coses”, afegeix Bosch Nayach.

Joan A. Bosch Nayach va néixer a Barcelona el 1961. Les seves dues grans passions han estat sempre els llibre i la música. Té vint anys d’experiència en l’ensenyament de les pràctiques de meditació i relaxació orientals. La seva recerca espiritual en l’àmbit de la música l’ha portat a un extens recorregut que va des del rock, al punk, fins a la música electrònica, i ha destacat com a membre i compositor de diferents grups musicals. Las enseñanzas de Sherlock Holmes és el primer llibre que publica.


Galería fotogràfica

al sumari
Rambla contra Rambla / Semana de Poesía de Barcelona


L'acte es va fer al Palau de la Virreina(Foto:Albert Tugues)
Me encuentro por la calle con el poeta del barrio, que va de una lado a otro, agobiado, queriendo asistir y no pudiendo a todos los actos de la "Setmana de poetes", como dice él (Setmana de Poesia de Barcelona). Ahora mismo, esta noche, viene del Palau de la Virreina, en la Rambla, donde se ha celebrado la lectura poética "Rambla contra Rambla".

La lectura ha tenido lugar en una sala repleta de gente y de sillas –me cuenta el poeta y vecino–, con sillas que se movían hacia adelante y hacia atrás en un intento de adaptarse mejor al espacio iluminado (las sillas y las personas), una de las salas del Palau de la Virreina donde se expone "Guía secreta de la Rambla".

El primer poeta en intervenir ha sido Josep Pedrals, con una acción poética entre verbal y fónica en la que, más que leer, imitaba y cantaba con ritmo de rumba los sonidos de las palabras, los sonidos vitales que van transcurriendo por los poemas y por la calle (incluso el zureo de las pobres palomas de Barcelona).

En la segunda intervención poética, Miquel de Palol nos ha invitado a dar un salto callejero y temporal para trasladarnos literariamente a uno de sus primeros poemarios, Salamó, editado en los años 80 en Palma de Mallorca. Su lectura nos ha hecho imaginar rincones oscuros de aquellos años, casas y calles, rincones de realidad y sueño, desgarrados, que al final se convertirán en palabra poética, en visiones troceadas y sujetadas al poema. Una poesía crudamente lírica y existencial, irónica, en esa línea dura de la estética beat tan actual todavía hoy.

Y para finalizar, Cristina Peri Rossi nos ha llevado con su lectura por arriba y abajo de la Rambla (más bien por abajo), y nos ha contado sus primeros encuentros y descubrimientos de Barcelona: la Plaza Real, el pequeño museo de ciencia "El Taxidermista" (hoy un restaurante), su primera crónica-entrevista a los travestis de la Rambla de Santa Mónica. Poesía satírica y corrosiva, pura Cristina Peri Rossi.

Me despido del poeta del barrio, que sale corriendo hacia otra de las lecturas de esta noche del sábado. "Setmana de poetes", como dice él, apresurado y con la pierna en alto.

Article publicat per Albert Tugues al seu bloc
Pensión Ulises.

al sumari
L’Escola d’Escriptura de l’Ateneu ofereix el seu programa de cursos d’estiu


Imatges del programa de cursos d'estiu
L’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès ha programat per aquest estiu 21
cursos intensius, d’entre 12 i 30 hores, que impartiran reconeguts professionals. La matriculació s’ha de realitzar a la Secretaria de l’Escola, fins al 22 de juny, i les classes comencen a partir del 28 de juny.

La majoria d'aquests cursos -d’una durada no inferior a 15 hores- estan reconeguts pel Departament d’Educació (Generalitat de Catalunya) com a activitats de formació permanent del professorat.
 
Els cursos oferts enguany són: Curs per a joves escriptors de 15 a 17 anys; De Homero a Pérez-Reverte. Leer y escribir relatos de aventuras; El cuento: sus modalidades, técnica y práctica; El lector profesional I; Escribir desde los cinco sentidos; Escribir sobre cocina. Algo más que relatos y recetas; Escriptura creativa per a nens de 9 a 14 anys; Escritura creativa para niños de 9 a 14 años; Escriure amb humor. La construcció de l'humor en literatura; Escriure per ensenyar a escriure; Iniciació a la narrativa; Iniciació a la poesia; La construcció de personatges; Llegir els clàssics: d'Homer a Joyce; Redacció i millora de textos escrits; Redacción y mejora de textos escritos; Seduir amb la paraula I. Més enllà de les paraules, la forma de les presentacions; Seduir amb la paraula II. Com fer presentacions persuasives; SobreLa metàfora viva, de Paul Ricoeur; Taller d'anàlisi de guió; i Taller de narración oral. Una introducción a las técnicas y experiencias para contar historias.

Cursos d'hivern
Així mateix, l’Escola d’Escriptura ofereix per al curs 2010/11 un ventall de més de 60 cursos presencials i els cursos virtuals de Narrativa, Novel·la I i Conte I en el campus virtual d’escriptura. El període de matriculació dels cursos presencials és de l’1 al 23 de juliol i de l’1 de setembre al 7 d’octubre de 2010; i el dels virtuals, de l’1 al 23 de juliol i de l’1 de setembre al 25 d’octubre de 2010.

Més informació.
Descarregueu-vos el programa.

al sumari
CEDRO disposarà d’informació sobre l’ISBN quinzenalment

CEDRO i el Ministeri de Cultura, a través de la Direcció General del Llibre, han subscrit recentment un acord de col·laboració, tal i com informa el butlletí electrònic CEDRO Informa, número 66. Aquest conveni permetrà a l’entitat disposar quinzenalment d’informació de l’ISBN, amb l’objectiu de tenir actualitzada de manera permanent la base de dades del seu repertori. Això contribuirà a millorar els processos per als diferents repartiments de drets econòmics que dur a terme entre autors i editors.

CEDRO es compromet, alhora, a informar de forma periòdica els seus socis de les normes generals de funcionament de l’
Agència Espanyola de l’ISBN.

AGENDA D'ACTIVITATS

  Diálogos on line ''El best-seller oculto'' 

Dilluns, 25 de maig, 19,00h.
Diálogos on line. Mata a tus ídolos 

Dimarts, 26 de maig, 19,00h.
Trobadas on line. Parlem de la Mònica 

Dilluns, 1 de juny, 19,00h.
Encuentros on line: Poesía/Arte Casual, con Francesc Cornadó y Ferrer Lerín  

Dimecres, 3 de juny, 19,00h.
Tronco, invisible, hielo: ¿cómo escribir la naturaleza? 1a. parte, on line 

Dilluns, 8 de juny, 19,00h.
La narrativa verde del futuro. Escribir la naturaleza, 2a. parte, on line 

Dimarts, 9 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Almas, desiertos, islas'' 

Dijous, 11 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''El último flâneur'' 

Dilluns, 15 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Una historia de hacerse mayor'' 

Dimecres, 17 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''La diversidad de los sonidos'' 

Dijous, 18 de juny, 19,00h.

Encuentros on line ''Escribir una novela confinado'' 

Divendres, 19 de juny, 19,00h.

ACEC - Canuda, 6, 5è, 
08002 Barcelona
Tel. 93 318 87 48 - Fax 93 302 78 18
secretaria: secretaria@acec-web.org
redacció: redaccio@hydramedia.info