www.acec-web.org
números publicats
hemeroteca
El butlletí de l'ACEC
inici >

< subscriu-te

versión en castellano >
 

núm. 79  /  24/12/2010

 

S

U

M

A

R

I

Diàriament, l'ACEC envia per correu electrònic els Titular(e)s Digital(e)s als associats inscrits, amb l'última informació de l'agenda d'activitats i enllaços a notícies culturals, especialment de temàtica literària, aparegudes als principals mitjans de comunicació nacionals i internacionals.
subscriure-s'hi>


al sumari
Enrique Badosa rep emocionat el premi Giménez-Frontín


Enrique Badosa recollint el guardó.(Foto:Carme Esteve)
El poeta Enrique Badosa va rebre, dimarts 21 de desembre, la primera edició del Premi José Luis Giménez-Frontín, en un emotiu acte celebrat a la renovada Sala Verdaguer de l’Ateneu Barcelonès, que va constituir un homenatge a dues figures que han contribuït activament al diàleg entre les cultures catalana i castellana en els darrers trenta anys. L’acte de lliurament va coindir amb el segon aniversari del traspàs del qui va ser president, secretari general i ànima mater de l’ACEC.

Badosa va recollir el guardó amb la satisfacció que produeix un reconeixement per part de l’ACEC per a un autor profundament vinculat a l’entitat com ell i amb la càrrega emocional que imprimeix el nom que duu el premi: José Luis Giménez-Frontín, a qui va definir com “un germà menor”. L’escriptor barceloní, autor d’una vintena d’obres i disset poemaris, va reivindicar el paper del lector en el sistema literari. Badosa va cloure la seva intervenció amb unes paraules de reconeixement a la vídua de Giménez-Frontín, Pilar Brea, un valor actiu de l’ACEC, que va lliurar físicament l’escultura del premi, dissenyat per Dante Bertini.

La Junta Directiva va acordar per unanimitat lliurar el flamant premi a Enrique Badosa per “la seva contribució al diàleg i l’entesa entre grups i cultures”, segons va destacar la presidenta de l’ACEC, Montserrat Conill. Amb aquest premi, l’ACEC reconeixerà cada any la trajectòria de persones de l’univers literari que hagin desenvolupat papers actius a favor del diàleg i la compenetració cultural. Conill va subratllar que el premi ha estat instituït a la memòria de Giménez-Frontín, “per a mantenir present la seva figura i la seva obra polièdrica, que va manifestar-se en la poesia, la narrativa, l’assaig, la crítica literària i la gestió cultural”. En aquesta línia, la presidenta va definir l’obra de Giménez-Frontín com “de rigor, amb independència de criteri i carregada d’humanisme profund”.

El vicepresident de l’ACEC, Miquel de Palol, va afirmar durant la seva intervenció que la Junta s’havia “posat un llistó molt alt concedint aquesta primera edició del premi a una persona com Enrique Badosa”. Palol va lloar la trajectòria del premiat i a ressaltar de manera especial la seva tasca com a traductor al castellà d’Horaci, dels poetes catalans medievals i de Foix i Espriu. Durant l’acte, la secretària general de l’ACEC, Pura Salceda, va presentar un diversos fragments dels vídeos corresponents a José Luis Giménez-Frontín inclosos en l’Arxiu Audiovisual de Poetes, el nou web del qual es va presentar en el mateix acte.




Galería fotogràfica

al sumari
L’Arxiu Audiovisual de Poetes ja es pot consultar per web


Imatge de la nova web de l'Arxiu(Foto:ACEC)
L’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya (ACEC) ha aportat un destacat valor afegit a l’Arxiu Audiovisual de Poetes, un dels projectes més ambiciosos realitzats per l’entitat en els darrers anys: el seu accés universal a través d’un web específic. Deu anys després de la seva creació, l’Arxiu fa un important salt endevant, ja que posa en línia el complet volum de documentació editat durant aquest període. L’Arxiu Audiovisual de Poetes és una iniciativa de l’ACEC amb el suport de CEDRO i la col·laboració de la Institució de les Lletres Catalanes. La creació de la nova plataforma web ha tingut la col·laboració del Ministeri de Cultura.

Les dades de l’Arxiu dimensionen el seu important valor: 79 poetes registrats (en els propers mesos seran 83) i 1.458 poemes llegits pels seus mateixos autors. El nou web recull totes les gravacions realitzades en els deu primers anys de vida de l’Arxiu. Al portal s’hi podrà accedir des del mateix web de l’ACEC, així com des dels nous dominis
www.reddepoetas.com i www.xarxadepoetes.com. L’Arxiu ha creat un canal propi a YouTube, que emmagatzema tots els vídeos i que afavoreix el seu accés extern.

L’Arxiu Audiovisual de Poetes va néixer l’any 2000 de la mà de l’ACEC i impulsat per qui aleshores era el seu secretari general, José Luis Giménez-Frontín (Barcelona, 1943-2008). La seva intenció era elaborar una col·lecció de reconeguts poetes en llengua catalana i castellana (així com altres puntuals en gallec i francès) recitant i la seva obra i analitzant la seva trajectòria poètica. La voluntat de la iniciativa era crear una font documental de referència per a la consulta per part d’estudiosos, documentalistes, lectors de poesia i mitjans de comunicació. Per aquest motiu es van designar dues institucions de consulta, la Biblioteca de Catalunya, a Barcelona, i la Residencia de Estudiantes, a Madrid, que encara avui reben un exemplar en cada cas de cada cinta.

El nou web va ser presentat per la secretària general de l’ACEC, Pura Salceda, durant l’acte de lliurament del primer premi José Luis Giménez-Frontín, el 21 de desembre a l’Ateneu Barcelonès. Salceda va definir la nova dimensió de l’Arxiu com “una eina global, oberta, que es continuarà ampliant i que respon al compromís de l’ACEC d’omplir de continguts les seves iniciatives”.

al sumari
Patent de cors per als pirates

El rebuig parlamentari de l’anomenada Llei Sinde, que inclou una normativa contra les descàrregues pirates a la xarxa, constitueix un greu retrocés en la lluita contra la pirateria. L’actitud mesquina de l’oposició ha donat lloc a un dels episodis més irresponsables de la vida democràtica espanyola.

La indústria cultural constitueix un dels pilars bàsics de l’economia. La producció musical, cinematogràfica i literària representen un alt percentatge del PIB i la pirateria a escala mundial posa en perill la seva existència i, conseqüentment, la forma de vida dels creadors i artistes.

En nom d’una suposada llibertat d’accés als continguts, s’ha estès la creença entre els internautes que el producte cultural ha de ser gratuït, perquè té dret a la cultura, al coneixement, etc. No obstant, aquest col·lectiu virtual no reclama la gratuïtat als altres agents de l’accés i paguen sense protestar peatges abusius als qui controlen les autopistes de la informació. En aquesta actitud equivocada, obliden que els creadors de continguts estan emparats per la llei de propietat intel·lectual que regula els drets morals i patrimonials de l’autor sobre la seva creació. Això significa que els creadors, com a propietaris d’un bé, si no cedeixen expressament els seus drets ningú els hi pot treure en nom de cap tipus de llibertat ni dret. A ningú se li acudeix reclamar el treball gratuït en oficines, fàbriques, hospitals o botigues argumentant el bé comú i, encara menys, la gratuïtat de l’habitatge o dels serveis de transport, d’aigua potable, etc. I no se’ls acudeix res d’això perquè vivim en una societat liberal que ha adoptat el capitalisme com un sistema econòmic i la democràcia parlamentària com un sistema democràtic.

Aquest senzill raonament, no obstant, escapa precisament als qui haurien de tenir-lo sempre present, com són els representants polítics encarregats de legislar amb equanimitat. El rebuig de la llei d’economia sostenible, anomenada Llei Sinde, ha estat un exemple de covardia i mesquinesa de l’oposició política espanyola. Covardia perquè ha cedit al xantatge dels “internautes”, –qui són?, on són?, qui els mou?–, i mesquinesa perquè pensen en els vots que poden guanyar votant a favor d’una llei suposadament impopular, abans que en defensar els legítims d’un col·lectiu que, independentment de ser el suport bàsic i principal de la indústria cultural, contribueix al creixement espiritual i a la felicitat de la societat. El que ha fet l’oposició, encapçalada pel PP, és donar-li patent de cors als pirates.

Antonio Tello
Bloc Cuaderno de Notas de A. T.


al sumari
Bon Nadal

Aguns dels socis de l'ACEC han volgut felicitar el Nadal a la resta d'associats amb un vers, un dibuix o una petita cita. El Quinzenal ha recollit totes aquestes felicitacions perquè arribin a cadascun de vosaltres.

Bon Nadal i feliç 2011.

Passa les pàgines d'aqueset àlbum per veure les felicitacions (fes-lo gran clicant a sobre amb el ratolí).



AGENDA D'ACTIVITATS

  Tronco, invisible, hielo: ¿cómo escribir la naturaleza? 1a. parte, on line 

Dilluns, 8 de juny, 19,00h.
La narrativa verde del futuro. Escribir la naturaleza, 2a. parte, on line 

Dimarts, 9 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Almas, desiertos, islas'' 

Dijous, 11 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''El último flâneur'' 

Dilluns, 15 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Una historia de hacerse mayor'' 

Dimecres, 17 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Dispersión y la confusión en la música de hoy'' 

Dijous, 18 de juny, 19,00h.

Encuentros on line ''Escribir una novela confinado'' 

Divendres, 19 de juny, 19,00h.

ACEC - Canuda, 6, 5è, 
08002 Barcelona
Tel. 93 318 87 48 - Fax 93 302 78 18
secretaria: secretaria@acec-web.org
redacció: redaccio@hydramedia.info