www.acec-web.org
números publicats
hemeroteca
El butlletí de l'ACEC
inici >

< subscriu-te

versión en castellano >
 

núm. 85  /  25/3/2011

 

S

U

M

A

R

I

Diàriament, l'ACEC envia per correu electrònic els Titular(e)s Digital(e)s als associats inscrits, amb l'última informació de l'agenda d'activitats i enllaços a notícies culturals, especialment de temàtica literària, aparegudes als principals mitjans de comunicació nacionals i internacionals.
subscriure-s'hi>


al sumari
Renovacions a la Junta de l’ACEC


Montserrat Conill al moment de votar(Foto:Carme Esteve)
L’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya va celebrar, dimarts  22 de març de 2011, la seva Assemblea general i les eleccions biennals per a la renovació parcial de la Junta Directiva. Després del recompte dels 205 vots emesos, les persones escollides per formar part de la Junta són: Miquel de Palol (163 vots) –que va ser reelegit–; Rodolfo Häsler (152 vots); Gemma Lienas (134 vots); David Castillo (114 vots) –reelegit també–; Ágata Orzeszek (112 vots); Matías Néspolo (112 vots); José Luis Espina (109 vots); Maria Cinta Montagut (104 vots); i Dante Bertini (94 vots), també reelegit. Aquests membres més votats formaran la Junta, amb Pura Salceda (secretària general de l’ACEC); Josep Anton Soldevila (tresorer); i els vocals Ada Castells, Valentí Gómez i Oliver, Lluís Maria Todó i Albert Tugues.

En la propera reunió de la Junta Directiva, que se celebrarà dimecres 30 de març, s’escolliran els diferents càrrecs, entre ells el de la presidència de l’ACEC, ja que Montserrat Conill deixa d’ocupar-lo, després d’exercir durant més de 10 anys com a presidenta de l’entitat.

El comiat de Montserrat Conill com a presidenta
L’assemblea va estar marcada pel comiat de Conill, que emocionada va voler fer un balanç d’aquests deu anys al capdavant de l’ACEC. Com a part positiva, va destacar “la consolidació i l’arrelament de la presència de la nostra entitat al nostre país” i també “l’excel·lent relació que mantenim amb les associacions professionals del nostre sector”. Però en el seu discurs va haver-hí també un toc d’atenció pel “progressiu deteriorament que pateix en el nostre país la noció de propietat intel·lectual i els drets d’autor”. La presidenta de l’ACEC va advertir que “aquest estat d’opinió afecta CEDRO, que està veient amenaçada la seva principal font d’ingressos, la compensació per còpia privada”. Conill va cloure el seu discurs donant les gràcies a tots els membres de la Junta pel seu esforç i interès. “He procurat treballar amb dignitat i rigor”, va dir, “si el balanç es considera positiu, ha estat gràcies al respecte, el suport i la col·laboració que tots aquells que integren l’ACEC sempre i en tot moment m’han ofert”.

Un any 2010 marcat per la reducció d’ingressos  
En el balanç del 2010, la presidenta de l’ACEC va assenyalar sobretot la confirmació de la disminució dels recursos procedents principalment de CEDRO, ja anunciada en anys anterior. Per això, l’any passat va estar marcat per una “política de contenció”, que va obligar l’entitat a prioritzar els serveis assistencials dels seus associats i suprimir algunes de les activitats, com ara les Jornades Poètiques. Conill va destacar la importància de la recerca de finançament extern, com el “patrocini generós de la Fundació Carulla”.

Tot i aquesta austeritat i rigor en les despeses, l’Associació ha afegit sis noves gravacions a l’Arxiu Audiovisual de Poetes i ha creat un web, gràcies a l’ajut de la Dirección General del Libro, Archivos y Bibliotecas, del Ministeri de Cultura, per a difondre aquesta col·lecció a través d’Internet. I també ha creat el Premi José Luis Giménez-Frontín, que en la seva primera edició va reconèixer Enrique Badosa.

Un pressupost incert per al 2011
El pressupost per al 2011 segueix la mateixa línia que el de 2010, és a dir, austeritat i contenció, donant prioritat als serveis per als associats i buscant noves fonts d’ingressos basats en l’esponsorització per a organitzar activitats extraordinàries. Així ho va explicar Josep Anton Soldevila, tresorer de l’entitat, que va ressaltar, però, una diferència respecte l’any passat: “CEDRO ha decidit que no farà una assignació anual, sinó que trimestre a trimestre ens donarà el que correspongui”. Aquesta incertesa provoca que l’ACEC no sàpiga quin és el pressupost total de què disposa, però “hem fet un càlcul del que rebrem, a partir del pagament del primer trimestre, i és semblant al que vam percebre l’any passat”. Soldevila va demanar la implicació de tots els socis, sobretot dels membres de la Junta Directiva, per a cercar finançament extern.

D’altra banda, Pura Salceda, Secretària General de l’ACEC, després d’agrair a Montserrat Conill el treball que ha realitzat durant tots aquests anys, va senyalar la importància d’unir forces entre totes les entitats culturals per tal de lluitar juntes i amb una sola veu en situacions com l’anunci de la Generalitat de retallar el pressupost de Cultura. En aquest sentit, va indicar que s’està treballant en una entitat d’Unió de Creadors i Artistes i va instar els socis de l’ACEC a formar-hi part.


Galería fotogràfica

al sumari
Prop de 500 persones es concentren sota el lema ‘No retalleu la cultura’


La concentració va reunir prop de 500 persones(Foto:No retalleu la cultura)
La plataforma 'No retalleu la cultura', formada per 80 associacions del sector, entre elles l’ACEC, va reunir prop de 500 persones el passat 21 de març, a la plaça dels Àngels de Barcelona, per protestar contra les retallades anunciades per la Generalitat al sector de la Cultura.

L'acte es va iniciar amb una lectura de poemes de Joan Brossa i del manifest a càrrec d'alguns representants de les associacions convocants, que van anunciar que la manifestació marca un punt d'inflexió, ja que ara s'aparca la protesta per començar el debat i la negociació. Així, demà la plataforma començaran a contactar amb els partits polítics perquè presentin esmenes a l'aprovació dels pressupostos. També van avançar que la plataforma “No retalleu la cultura” a partir d'ara passarà a estar coordinada per l'Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya (APGC).

El manifest de 'No retalleu la cultura' recorda que l'administració catalana és una de les que menys recursos públics destina a la cultura –un 0,98% del pressupost general–, i que una nova retallada només serviria per "allunyar-se dels estàndards europeus”.

La notícia a la premsa:

El mundo de la cultura reclama a la Generalitat que no le afecten los recortes (El Periódico)

Concentración de poesía y reivindicación (El País)

Poesia, no retallades (Avui)

Más de 400 creadores se manifiestan contra los recortes culturales (El Mundo)

El mundo de la cultura reclama a la Generalitat que no le afecten los recorte (ADN)





al sumari
L'Audiència Nacional declara nul·la l'Ordre que regula el cànon digital

L’Audiència Nacional ha declarat nul·la, per un defecte de forma i tràmit administratiu, l’Ordre Ministerial de 2008 que estableix les tarifes, els equips i els suports als quals s’aplica el cànon digital, abonat pels fabricants i importadors d’aquests dispositius. Amb aquesta decisió, segons informa CEDRO, l’Audiència Nacional no qüestiona la legalitat de la còpia privada, sinó el procediment tècnic seguit en la seva tramitació per l’Administració.

Després d’aquesta resolució de nul·litat del reglament actual, per un defecte de forma i tràmit, torna a estar vigent la normativa anterior aprovada l’any 2006 ((Disposició Transitòria Única de l‘actual Llei de Propietat Intel·lectual). L’ordre ministerial de 2008 va actualitzar la compensació per als titulars de drets de propietat intel·lectual per la còpia d’ús privat de les seves obres, adaptant-la a l’evolució tecnològica d’aquell moment.

CEDRO està estudiant jurídicamente les sentències a través de les quals s'ha arribat a aquesta resolució, que es poden recórrer, i les seves possibles conseqüències per als drets dels autor i els editors que representa.

Més informació:

¿Y ahora qué pasa con el canon digital? (La Vanguardia)

La justicia anula las tarifas del canon digital (El País)

Rafael Sánchez: 'Los creadores necesitan y deben seguir cobrando una compensación' (El Mundo)

Sinde sostiene que el canon sigue vigente, pero con la norma anterior a la sentencia (Abc)

Vuelven a estar vigentes las tarifas del canon de 2006 (Público)




al sumari
Anne-Hélène Suárez guanya el Premi Stendhal de traducció


Anne-Hélène Suárez(Foto:Carme Esteve)
El XXI premi de traducció Stendhal, convocat per la Fundación Consuelo Berges, ha estat atorgat a Anne-Hélène Suárez, sòcia de l’ACEC, per la seva versió castellana de la novel·la de Fred Vargas La tercera virgen (Siruela). L’acte de lliurament del guardó se celebrarà el proper dimarts, 22 de març, a les 19 hores, a l’Institut Francès de Madrid.

La Fundación Consuelo Berges, una institució creada per la traductora Consuelo Berges (1899-1988), convoca des del 1983 el Premi Stendhal, que s’atorga a una traducció del francès al castellà publicada durant l’any anterior. Per desig de la fundadora, el jurat del premi, dotat amb 3.000 euros, està format exclusivament per destacats traductors, fet pel qual gaudeix d’un gran prestigi entre els professionals.

Anne-Hélène Suárez és una de les traductores més reputades del país. Traductora del xinès, francès, anglès i rus, és també professora de Llengua i Literatura xinesa i Traducció de xinès a la Universitat Autònoma de Barcelona. Suárez va ser guardonada el 2003 amb el Premi de Traducció Ángel Crespo –convocat per l’ACEC, CEDRO i el Gremi d’Editors de Catalunya–, per la traducció d’Historia del pensamiento chino, d’Anne Cheng, publicada per Edicions Bellaterra.

Les seves traduccions més destacades són:

Del xinès al castellà:  Lun yu, Reflexiones y enseñanzas, de Confucio, (Kairós 1997); Libro del curso y de la virtud (Dao de jing), de Lao zi, (Siruela, 1998);  A punto de partir. 100 poemas de Li Bai (Pre-Textos, 2005); i la novel·la contemporània Vivir, de Yu Hua (Seix Barral, 2010).

Del francès: Elogio de lo insípido, de François Jullien, (Siruela, 1998); Historia del pensamiento chino, de Anne Cheng, (Bellaterra, 2002); Misterioso Mozart, de Philippe Sollers, (Alba Editorial, 2003); Sin mañana, de André Denon, (Atalanta, 2005); i, de sde 2007, les novel·les de l'autora de sèrie negra Fred Vargas publicades per Siruela: Sin hogar ni lugar (2007); La tercera virgen (2008), Un lugar incierto (2010) i El hombre del revés (2011).

Currículum d'Anne-Hélène Suárez en PDF.

al sumari
Amics d’Els Clàssics apropa els autors medievals catalans


El passat 14 de març es va presentar a la Sala Verdaguer de l’Ateneu Barcelonès la nova traducció castellana de la novel·la de cavalleries Curial e Güelfa, traduïda per David Guixeres. L’acte es va emmarcar en la presentació d’Amics d’Els Clàssics, una iniciativa de l’editorial Barcino –segell editorial de la Fundació Carulla– i DVD Ediciones que vol apropar al públic els autors clàssics medievals catalans. 

La presentació, organitzada per l’ACEC, va anar càrrec d’Anton M. Espadaler, professor de literatura medieval de la UB; Sergio Gaspar, director de DVD Ediciones; Carles Duarte, director de la Fundació Lluís Carulla; i David Guixeres, traductor de l’obra al castellà

Els interessats a fer-se d'Amics d’Els Clàssics es poden adherir gratuïtament a la iniciativa a través de la seva
web.


Galería fotogràfica

al sumari
La presentació de ‘Cinco visiones’, de Teresa Costa-Gramunt


Antonio García Lorente, Goya Gutiérrez i Teresa Costa-Gramunt(Foto:Carme Esteve)
El poemari Cinco visiones (Comte d’Aure) és la versió castellana del llibre de de
Teresa Costa-Gramunt, que ha estat traduït per Antonio García Lorente. L'ACEC va acollir la presentació d'aquesta versió en un acte que va comptar amb la participació de García Lorente, Costa Gramunt i Goya Gutiérrez.

Cinco visiones, amb una portada il·lustrada per la pintora Carme Riera, és un recull que Costa-Gramunt va escriure en memòria del poeta i crític d’art Juan Eduardo Cirlot, autor del famós Diccionario de símbolos i, entre d’altres, del poemari Bronwyn, la lectura del qual va provocar l’escriptura de Cinc visions. El llibre, en paraules del seu prologuista, el també poeta i crític d’art José Corredor-Matheos, “segueix els trets d’un camí iniciàtic”.

Galería fotogràfica

al sumari
Francesc Cabana, nou president de l’Ateneu Barcelonès


Francesc Cabana(Foto:VilaWeb)
Francesc Cabana presidirà els propers tres anys l’Ateneu Barcelonès, després de guanyar ahir les eleccions per a renovar la Junta Directiva de l’entitat, que serà ocupada en bloc per la candidatura “Per un Ateneu sens límits”. Cabana va obtenir 530 vots i va quedar davant de Norbert Bilbeny (“Per la renovació cultural”), amb 423 vots. La participació va ser la més gran dels últims processos electorals amb 978 vots (771 presencials i 207 per correu) i va ser seguida pel 31,7% dels socis que tenen dret a vot (3.083 dels 4.200).

Juntament amb Cabana presidiran l’Ateneu Barcelonès: Lluís Reales (vicepresident 1r); Pilar de Torres (vicepresidenta 2a); Max Arias (secretari); Manuel Baratech; (vicesecretari); Ramon Alcoberro (bibliotecari); Jordi Garcés (conservador); Miquel Angel Barrabia (tresorer) i Rosa Domènech, Josep Maria Carreras, Sergi Jover, Bernat Dedéu, Teresa Ventura, Guillem Carbonell i Anna Punsoda, tots ells vocals.

Cabana, advocat i especialista en temes econòmics, és llicenciat en Dret i la seva activitat professional sempre s’ha centrat en el món econòmic. A més, ha dedicat una bona part de la seva activitat a investigar sobre economia catalana, i és autor de llibres com La Banca a Catalunya; Bancs i banquers a Catalunya; Història del Banc de Barcelona; Banca Catalana. Diari personal; Fàbriques i Empresaris. Els protagonistes de la Revolució Industrial a Catalunya; Caixes i Bancs de Catalunya; Episodis de la burgesia catalana; 37 anys de franquisme a Catalunya; i els més recents Madrid i el centralisme. Un fre a l'economia catalana; Els anys de l'estraperlo; i La saga dels cotoners catalans.

El 1998 va rebre la Creu de Sant Jordi i és col·legiat d’honor del Col·legi de Periodistes de Catalunya (2003) i del Col·legi d’Economistes de Catalunya (2006).

Més informació.

AGENDA D'ACTIVITATS

  Tronco, invisible, hielo: ¿cómo escribir la naturaleza? 1a. parte, on line 

Dilluns, 8 de juny, 19,00h.
La narrativa verde del futuro. Escribir la naturaleza, 2a. parte, on line 

Dimarts, 9 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Almas, desiertos, islas'' 

Dijous, 11 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''El último flâneur'' 

Dilluns, 15 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Una historia de hacerse mayor'' 

Dimecres, 17 de juny, 19,00h.
Encuentros on line ''Dispersión y la confusión en la música de hoy'' 

Dijous, 18 de juny, 19,00h.

Encuentros on line ''Escribir una novela confinado'' 

Divendres, 19 de juny, 19,00h.

ACEC - Canuda, 6, 5è, 
08002 Barcelona
Tel. 93 318 87 48 - Fax 93 302 78 18
secretaria: secretaria@acec-web.org
redacció: redaccio@hydramedia.info