Dijous, 28 de març de 2024



Castellano  


“De Vitebsk a Berditchev”, una conferència il·lustrada de Fernando Carbonell
12/5/2010



Fernando Carbonell durant la conferència (Foto:Carme Esteve)
 
El filòsof Fernando Carbonell va oferir, l'11 de maig, la conferència “De Vitebsk a Berditchev. Tres atisbos de una cultura: Chagall, Bashevis Singer y la canción hasídica”. Carbonell, davant un nombrós públic que va omplir la sala Verdaguer de l’Ateneu Barcelonès i presentat per Miquel de Palol, va plantejar l’acte com una “performance filosòfica”. Així, la seva intervenció va anar seguida d’un viatge a través d’un mapa, de diapositives de pintures de Chagall, de relats de Singer per a il·lustrar aspectes de la càbala i de cançons per a continuar parlant de diferents aspectes de l’hassidisme.

Fernando Carbonell defineix aquesta conferència com un “triple viatge iniciàtic”. Un viatge figurat pel país jueu europeu oriental –pràcticament desaparegut després de l’extermini (Shoah) nazi–, de la ciutat de Vitebsk (Bielorússia), passant per Varsòvia, a la de Berditchev (Ucraïna); un viatge per l’espiritualitat més creativa d’aquesta cultura: l’hassidisme, l’últim misticisme jueu al qual van pertànyer els tres personatges i fets artístics que il·lustren la conferència: el pintor Marc Chagall, el premi Nobel de Literatura Bashevis Singer i la cançó popular hassídica. Però també “és un viatge iniciàtic per dins nostre”, remarca Carbonell, que explica que “no només es pretén aquí compensar com sigui possible un crim històric, també es vol fer abocar el públic a tot allò que amb ell va desaparèixer, una cultura fascinant, aparentment llunyana i, tot i que d’herència espanyola, poc coneguda entre nosaltres”.   

Fernando Carbonell (Còrdova, 1949) és doctor en Filosofia per la Universidad Complutense de Madrid i soci fundador i directiu de l’associació cultural CRUCE. Arte y pensamiento contemporáneos. Entre les seves obres i articles de filosofia i crítica artística figuren: “¿Qué pensamiento disimula Matilde?”, catàleg de l’exposició de M. Quejido en el Museo Español de Arte Contemporáneo, Madrid, 1988; “Votad al azar. Insumisión”, a Milagro, Galería May Moré, Madrid, 1994; “Arte y pensamiento a fin de siglo”, a La bocca della verità, núm. 1, Academia de España, Roma, 1998. “Proposte etiche all'arte contemporanea”, a Segno, núm. 202, febrer 1999, Palerm; “Odio la prensa”, a Inventario, núm. 9-10, Madrid-Barcelona, 1999; i “Improvisación, música y pensamiento contemporáneo”, a Doce notas, núm. 10, Madrid. Desembre 2002.

Galería fotogràfica
   
Vídeo destacat

 
Presentació del llibre 'Atreverse a saber'

[+] Vídeos

 

 

 

 

¿Vols rebre el butlletí electrònic de l'ACEC?

 

 
 
 

PATROCINADA PER

Pagina nueva 2