Dimecres, 1 de febrer de 2023



Castellano  


Antonio Tello: “El cànon digital es presenta com un recurs necessari i imprescindible de compensació a autors i traductors”
29/10/2010



Antonio Tello (Foto:Carme Esteve)
 
- El Tribunal de la UE avala el cànon digital, un dret fonamental dels creadors. Per què en aquest país costa tant acceptar-ho?

- Perquè a Espanya i a tota l’àrea cultural hispana, la creació artística, en particular la literària, no és respectada com un bé patrimonial. Les editorials, que haurien de respectar els creadors, abusen d’ells i els mantenen en situacions d’explotació semblants a les d’un obrer tèxtil del segle XVII, menys a un grapat d’escollits, i la societat està convençuda que els artistes han de treballar gratuïtament i per amor a l’art. També els escriptors han contribuït a aquesta percepció falsa del treball i el producte artístic en fer prevaler el seu ego sobre la solidaritat gremial. En aquest país no hi ha un veritable respecte pel producte cultural ni consciència del seu valor econòmic.

- Per què és necessària per als autors aquesta compensació per còpia privada?

- La compensació per còpia privada reprogràfica procura atenuar les deficiències greus del sistema i donar una ínfima part dels qui treuen profit dels llibres editats. Són milions de llibres que instituts, universitats, acadèmies, etc., fotocopien eludint-ne la compra i, conseqüentment, el pagament dels drets d’autor, amb el consegüent perjudici per als autors i la indústria editorial.

- Si no hi ha compensació, pot perillar la cultura?

- La cultura com a tal no perilla perquè no hi hagi compensació, però sí la indústria cultural, que pot entrar en un greu col·lapse. De fet, la crisi econòmica mundial ha posat de manifest que el procés que porta a aquest col·lapse ja havia començat fa temps a causa dels agents erosius apuntats en la primera resposta.

- La reducció, el  2008, de les tarifes d’aquesta compensació en els suports que permeten les còpies va suposar una reducció també de la recaptació de CEDRO. En què ha afectat aquest fet a l’ACEC?

- L’ACEC, com moltes associacions d’autors espanyoles, se sosté fonamentalment gràcies a les aportacions de CEDRO. Això significa que la dràstica reducció de les aportacions d’aquesta entitat de recaptació ha afectat substancialment l’activitat de l’ACEC en haver de reduir la quantitat d’actes culturals i orientar la seva política posant èmfasi en l’excel·lència d’aquests actes sense descuidar el suport afectiu als seus associats. Així mateix, la situació ha induït la Junta Directiva, a través de la seva Comissió de Drets d’Autor, a redoblar els esforços en la defensa d’aquests drets i, mitjançant les negociacions amb el Gremi d’Editors de Catalunya, a crear millors condicions de treball d’escriptors i traductors, que han d’assumir alhora la seva part de responsabilitat en el reconeixement dels seus drets i interessos particulars. 

- Ha d’exisitir, doncs, el cànon digital?

- El cànon digital es presenta com un recurs necessari i imprescindible de compensació a autors i traductors mentre el sistema remuneratiu vigent no trobi i desenvolupi  nous mecanismes per a una retribució acord al consum real del producte cultural, i, al mateix temps, mentre les conductes dels consumidors no siguin respectuoses amb l’ús i el gaudi d’aquest producte.



   
Vídeo destacat

 
Presentació del llibre 'Atreverse a saber'

[+] Vídeos

 

 

 

 

¿Vols rebre el butlletí electrònic de l'ACEC?

 

 
 
 

PATROCINADA PER

Pagina nueva 2