Dimarts, 23 d'abril de 2024



Castellano  


Performance al cinema Maldà
29/11/2010



Performance Beneyto (Foto:Gemma Ferron)
 
Va passar ahir a la nit [divendres 26 de novembre] al cinema de les Galeries Maldà, al cine Maldà: la performance filmada d’Adriana Hoyos, Beneyto desdoblándose (guió d'Adriana Hoyos, Jaime D. Parra i Francesc Cornadó).

A la primera seqüència ja apareix Beneyto posant-se i traient-se màscares, iniciant el desdoblament, la doble vida de pintor i escriptor. Després surt al carrer i es dirigeix a una perruqueria del barri, al carrer Rull, cantonada Còdols (dos noms emblemàtics a la seva vida i en la seva obra), on el barber pakistanès li afaita amb navalla el cap i amb màquina li dibuixa la perilla. Un cop transvestit, surt a voltar pels carrers del barri gòtic a la recerca de personatges, a la cerca d’Airun (interpretada per Mariona Tena)

De sobte, a la plaça de la Mercè, descobreix una jove que passa en bicicleta. Serà potser Airun, el personatge de la seva obra? Més tard, escrivint a la platja de la Barceloneta, torna a veure-la sortint del mar, i poc després, en una altra seqüència, apareix de sobte a l’altell del Cafè de l’Òpera, on veiem l’artista escrivint. Es miren, ella fuma una cigarreta, es tornen a mirar, ella es pren un cafè i se’n va, indiferent. Beneyto, que en aquesta seqüència va pintat, com una màscara més) surt darrera d’ella, ja intueix que és l’Airun: l’autor a la cerca del personatge, l’autor perseguint l’Airun. Arriba a ella, l’autor es presenta al seu personatge, parlen, es reconeixen mútuament, i així és com comença a entrar i sortir d’una sèrie de quadres pintats.

Tots dos provaran la fruita prohibida d’un bodegó escenificat, representat al jardí de la casa de Jacint Verdaguer, on Hermes i Afrodita, sempre mítics i burletes, parodien la trobada del creador i el seu personatge: representació a l’aire lliure de la bellesa i el desig (i la seva paròdia), personificacions que han sorgit de l’espai d’un bodegó.

Dies després, el personatge, Airun, desapareix a l’aigua blava d’una banyera, i deixa una postal escrita per a l’autor, una postal semblant a aquelles que li enviava la seva amiga, Alejandra Pizarnik. Ara, Beneyto, sol, desapareguda Airun, penetra un en un laberint de parets transparents, de plàstic. Llenços de plàstic, un mur alt que l’empresona, però que ell, l’artista minotaure, pintarà a brotxades i llançant cubells de pintura contra el mur transparent, fins a esquinçar el plàstic i tombar el laberint sota l’acció de la pintura.

Transvestit, un, el rostre cobert de pintura, emmascarat una altra vegada, així acaba la performance filmada de Beneyto, posant-se i traient-se les màscares, desdoblant-se un altra vegada en pintor i escriptor.

I per a confirmar-lo allà estaven també, a la pantalla i físicament, José Corredor-Matheos, Pere Gimferrer, Glòria Bosch i Jaime D. Parra, comentant les màscares, les sabates, la vida i les obres de Beneyto, dins un mirall morat, a la sala fosca del cine Maldà, ple de públic i amb l’assistència de nombrosos socis de l’ACEC.

Més informació al bloc Pensión Ulises.


   
Vídeo destacat

 
Presentació del llibre 'Atreverse a saber'

[+] Vídeos

 

 

 

 

¿Vols rebre el butlletí electrònic de l'ACEC?

 

 
 
 

PATROCINADA PER

Pagina nueva 2