Dimarts, 5 de novembre de 2024



Castellano  


La irrupció ‘inevitable’ del llibre digital planteja moltes incerteses entre els experts
10/6/2010

Primera sessió de les Jornades "Literatura i àmbit digital: drets i creativitat", organitzades per l'ACEC i l'AELC, els dies 9 i 10 de juny al Col·legi de Periodistes de Catalunya.


La segona taula rodona va comptar amb Raquel Xalabarder, Magdalena Vinent, Guillem-Jordi Graells i Mario Sepúlveda (Foto:Carme Esteve)
 
El sector del llibre ha canviat amb la irrupció de les noves tecnologies. Aquest és un fet inevitable que van avalar tots els ponents de la primera sessió de les Jornades sobre literatura i àmbit digital que les dues associacions d’escriptors, ACEC i AELC, van organitzar al Col·legi de Periodistes de Catalunya el passat 9 de juny. Aquest canvi de paradigma en els models de creació, distribució i consum de llibres, però, planteja una sèrie d’interrogants, entre els quals els que més preocupen són els que fan referència al respecte als drets d’autor i les fórmules de retribució en un món digital que té com a exemple la indústria discogràfica.

Enric Faura, director de les plataformes edi.cat i edibooks.com, i Xavier Badosa, expert en edició digital, van ser els encarregats, en la primera taula rodona, d’exposar el panorama actual pel que fa a nous formats digitals i plantejar la necessitat de canviar els models existents de negoci en el sector del llibre. “El món del llibre seguirà el camí que han seguit altres àmbits de continguts culturals”, va avançar Faura. “Els autors o la indústria, han d’encarar la situació o li donaran l’esquena”. I va posar com a exemple d’aquesta immediatesa en els canvis en el sector la presentació de la plataforma de llibres digitals Libranda, promoguda per les grans editorials espanyoles. Faura va instar la indústria editorial a canviar per adaptar-se a aquesta nova situació, però també va advertir dels problemes que s’obren a partir d’ara: “Què passa amb l’autor? I amb els drets digitals i amb la legislació que reguli tot plegat? Quin serà el suport per a consumir els continguts?”. I la pregunta clau: “què passa amb la pirateria?”. Tot i aquests interrogants, però, va acabar dient “tots els problemes i dificultats se superaran” i va assegurar que “l’autor ha d’estar tranquil, perquè sense l’autor no hi ha continguts”.

Xavier Badosa va fer un repàs històric i tècnic del desenvolupament dels e-books, des dels seus orígens fins ara, en què “l’estàndard d’e-book simula el llibre en paper i llavors té una sèrie de limitacions en relació a la tecnologia avançada d’avui dia”. Va plantejar moltes de les possibilitats que ofereix la tecnologia digital en l’àmbit dels llibres i va constatar que “això està passant i és només l’inici”. Per això va apostar també per un canvi en la indústria i per buscar noves maneres d’explotació i distribució de les obres. “Amb el llibre electrònic tenim motes possibilitats”, deia, “tot canviarà i, fins i tot, potser no seran les editorials les intermediàries entre l’autor i el públic”. Badosa va posar com exemple plataformes com Amazon, “on hi ha autors que treuen més diners venent-los els llibres que no pas quan ho feien de la manera tradicional”.  

Els drets digitals, un tema preocupant
La segona taula del dia es va centrar en els drets digitals, segurament una de les qüestions que més preocupa als autors, sobretot veient el que ha passat a la indústria de la música i del cinema. La professora Raquel Xalabarder, experta en propietat intel·lectual i drets d’Internet, va presentar una visió global de la problemàtica derivada dels drets en l’àmbit digital. Xalabarder va apostar pels “drets de simple remuneració” i va recomanar “no anar cap al model de prohibir, sinó cap al model de llicenciar”. La professora de la UOC va denunciar també que “tenim una Llei de Propietat Intel·lectual encarcarada i adaptada massa de pressa per por”. Per això va insistir en la necessitat de fer pedagogia sobre el valor de la LPI, “que no està feta per a prohibir, sinó per a beneficiar l’autor perquè pugui crear”. Xalabarder va cloure la seva intervenció dient que l’esperança per resoldre tot això “està en els contractes, les llicències i les entitats de gestió”.

Mario Sepúlveda, advocat de l’ACEC i l’AELC, va tractar el tema dels contractes d’edició, descrivint els punts que han quedat oberts en relació als drets digitals. Sepúlveda va lamentar que “s’acostuma a perdre de vista l’autor en tots aquests debats sobre les noves tecnologies”. Per això va insistir en la necessitat de reformar la LPI “perquè l’autor no quedi abandonat” i va reclamar que “les associacions d’escriptors puguin negociar col·lectivament i que els acords que se’n derivin siguin vinculants”. L’advocat va advertir sobre algunes de les clàusules que s’apliquen actualment en els contractes, que poden ser perjudicials per als autors, com “l’acaparació del màxim de drets per part de les editorials, tot i que molts d’ells no els podran explotar”. En aquesta cessió de drets, explicava, “s’inclou l’e-book, tot i que és impossible agafar un contracte de llibre ara i traslladar-lo al llibre digital, perquè hi ha moltíssimes qüestions que no encaixen”. Sepúlveda va remarcar tots els punts d’incertesa al voltant de l’explotació dels drets digitals.

La veu de Magadalena Vinent, directora general de CEDRO, va ser important per contextualitzar la situació de l’entitat de gestió dels drets reprogràfics, que “va sorgir per a regular les noves formes d’explotació de les obres”. I és que fa més de 20 anys que s’exploten les obres a través de la tecnologia, però aquest nou model de negoci digital “encara no sabem quin serà i tampoc quin serà el paper de CEDRO”. Vinent va confessar que “tots els CEDRO del món estem en un moment de confusió”. Alhora, va ressaltar la importància d’educar la societat, “sobretot a Espanya, perquè el que passa en aquest país jo no ho he vist a la resta del món”. La directora de CEDRO va recordar la situació que es va produir amb l’aprovació del decret per a regular les tarifes aplicades als aparells per a compensar l’autor de la còpia de la seva obra: “La situació és molt greu, el sector del llibre és el que en va sortir perdent i aquestes tarifes han derivat a una reducció del 40% en els ingressos de CEDRO”. I per acabar, un reclam unànime: “La necessitat de canviar la LPI perquè s’ajusti a la realitat”.





Articles sobre les Jornades a la premsa:

"La veritat és que tots tenim por" (Avui, 14 de juny de 2010)

"Llibre digital: cruïlla de dubtes" (El Punt, 13 de juny de 2010)

"Los escritors debaten sobre los derechos digitales" (La Vanguardia, 10 de juny de 2010)






Galería fotogràfica
   
Vídeo destacat

 
Presentació del llibre 'Atreverse a saber'

[+] Vídeos

 

 

 

 

¿Vols rebre el butlletí electrònic de l'ACEC?

 

 
 
 

PATROCINADA PER

Pagina nueva 2